Pásový mulčovač Dabaki RV-LM 96 je stroj určený k údržbě a mulčování i značně přerostlých a zaplevelených porostů v těžko přístupném terénu. Oproti horizontálním mulčovacím sekačkám je jeho hlavní výhoda, že je schopen zmulčovat i vysoké a husté porosty.
Jaké jsou hlavní výhody pásového mulčovače oproti mulčovacím sekačkám na dálkové ovládání?
Konstrukce mulčovače na dálkové ovládání umožňuje i mulčování značně přerostlých porostů. Při zvolení správné pojezdové rychlosti je mulčovač schopen zpracovat i porosty na 1 metr výšky s náletem drobných dřevin.
Jaká je svahová dostupnost mulčovače na dálkové ovládání?
Svahová dostupnost mulčovače na dálkové ovládání je srovnatelná jako u většíny pásových, mulčovacích sekaček na dálkové ovládání – tedy cca 38°. Výrobce uvádí svahovou dostupnost až 45°. Tento údaj je ale poněkud nadsazený. Při našem testování jsme zjistili, že při práci ve svahu nad 40° hrozí převrácení mulčovače. Pojezdové pásy jsou schopny vyšplhat s mulčovačem i do sklonů, které jsou pro těžiště stroje kritické.
Dle výrobce motoru by mulčovač by neměl dlouhodobě pracovat ve svahu vyšším něž 30°.
Motor – mulčovač je poháněn 4-taktním, benzínovým motorem o výkonu cca 15HP. Pro snadnější startování je motor vybaven elektrickým starterem. Tyto motory vynikají spolehlivostí a dlouhou životností. Jsou nenáročné na údržbu. Kloubovou hřídelí pohání motor převodovku mulčovacího ústrojí. Ny vývodové hřídeli motoru je umístěno 24 V dobíjecí ústrojí pro plynulé dobíjení akumulátorů.
Je výkon motoru – cca 14 HP dostatečný pro mulčovač Dabaki RV-LM 76?
Výkon motoru je naprosto dostatečný, mulčovač nemá problém ani v hustém porostu. Stejné motory jsou používýny i v ATV mulčovačích (mulčovač za čtyřkolku) s pracovním záběrem 140 cm.
Konstrukce mulčovacího ústrojí vychází ze standardních kladívkových mulčovačů. Držáky Y-nožů jsou na hlavním rotoru navařeny spirálově. Mulčování je plynulejší, bezvibrační. Zdvih celého ústrojí je hydraulickou pístnicí, která se ovládá dálkovým ovladačem. Pohon ústrojí je převosem klínovými řemeny. Při povelu z dálkového ovladače elektromotor napne klínové řemeny a rotor se roztočí do pracovní rychlosti. Minimální pracovní výšku lze nastavit pomocí bočních ližin, popř. pomocí otočných koleček.
Je možno u mulčovače na dálkové ovládání používat i železo-litinová T-kladívka?
Ano – mulčovač lze osadit i T-kladívky libovolného tvaru. Rozměry ale musí odpovídat konstrukci mulčovacího ústrojí. Pracovní šířka, šířka a průměr uchycení, celková délka. Kladívka nelze kombinovat, vždy je nutné použít celý set kladívek, o stejném rozměru a hmotnosti. Mulčovače RV-LM 75 jsou standardně dodávány s Y-noži. Oproti kladívkům jsou Y-nože ostřejší a mají delší řeznou plochu. V případě potřeby je možno je i nabrousit, ale to je pracné a výsledek oceníte pouze v čistém porostu jemné trávy.
Je nutná plovoucí poloha uchycení mulčovače (stejně jako u tažených mulčovačů)?
Ne – plovoucí poloha není možná. V rámci testování jsme zkoušeli i zapojení v plovoucí poloze a absolutně se neosvědčilo. Plovoucí poloha je velmi užitečná u tažených mulčovačů. U RV-LM 75 prostě nefunguje. Mulčovač je tlačený a musí být zvednutý na hydraulické pístnici. Pokud je mulčovací ústrojí položeno na bočních ližinách nemají pojezdové pásy dostatečný přítlak a dochází k jejich prokluzu. Ližiny jsou potřebné pouze v případě mulčování zvlnitých a nerovných terénů, kdy by mohlo dojít k poškození rotoru.
Proč jsou v přední části otočná, podpěrná kolečka?
Na tuhle otázku neumíme odpovědět. Dle našeho názoru – na nic (slušně řečeno). Šéfkonstruktér nám vyprávěl něco o bezpečnostním prvku, o nastavení pracovní výšky, o snadnějších přejezdech, … My ho ale podezříváme, že konstrukce není úplně originálně vymyšlená a že se “inspiroval” u jiných výrobců, kteří mají odlišný systém uchycení. Jediné praktické využití by mohlo být v případě najetí k úpatí velkého stoupání.
Elektro-soustava pracuje v 24 V a zajišťuje poze pohon mulčovače a startování motoru. Dvě 12-ti V baterie jsou zapojeny do série. Baterie jsou plynule dobíjeny spalovacím motorem a pohání dva 24 V elektromory pojezdu. Baterie je možné dobíjet i 220V nabíječkou ze sítě. Při běžném provozu to ale není potřeba. Za malou chvíli po nastartování motoru startovací šňůrou začne dobíjecí ústrojí vyrábět dostatek energie pro pojezd a pro dobíjení akumulátorů. Napětí můžete sledovat na digitálním displeji.